Minna(minsku)Koskela "Silmät ovat sokeat, sydämellä näkee paremmin" Antoine de Saint-Exupéry

EUTANASIA EI OLE OIKEA TAPA RATKOA HUONOA VANHUSTENHOITOA. (itsemurhat puhuttaa)

EUTANASIA EI OLE OIKEA TAPA RATKOA HUONOA VANHUSTENHOITOA.

Olin aikaisemmin kirjoittanut poliisin havannoimista itsemurhista ,joihin liittyy huono-osaisuus ja köyhyys. Iltasanomissa oli artikkeli, jossa kerrottiin noin 500.000 vanhuksen elävän köyhyysrajalla. Suomen kansan köyhtyminen alkoi Euhun liittymisen aikoihin. Oli lama 1992, jossa näki silloisten päättäjien arvopohjan presidentti Mauno Koivistoa unohtamatta. Pelastettiin pankit ja saatiin perheitä ja yrityksiä nurin. Itsemurhatilastoissa oli lama-ajalta 14000 henkensä riistänyttä ihmistä. Valtiovalta ei säälinyt kaikkensa menettäneitä perheitä- eikä ole tähän päivään mennessäkään kantanut postuumisti vastuuta ihmisten kurjuudesta. Valtiovallalla oli joskus muinoin arvopohja omalle työskentelylleen, mihin se on kadonnut?Hallitus ja eduskunta ovat kansaa varten- verot tulevat kansalta- ja eduskunta on kansanedustajien eli kansan ääniä saaneiden ihmisten työpaikka- valtiovallan on mentävä poltiikassa kansa edellä- Ei bisnes edellä kuten Sipilä tekee.

Tämän ns, Sipilän raha on kuningas päättäjien taskussa, kun sen tienaa kansa, jota he riistävät. Törkeää ja rikollista. Verovarojen ohjautumien aina vaan vähemmän kansanpalvelujen järjestämiseksi ja koko kansan hyvinvointiin jättää kaamat surulliset jälkensä sosiaalihuollon ja terveydenhuollon sekä koko Suomen historiaan. Elitistiset päättäjät upottivat Suomen suohon, ja suo on sellainen paikka, kun siitä yrittää irti, ei pääse … oletko koskaan ollut suolla?, minä olen.

Puhumme nyt vanhuksista, jotka haluavat kuolla! Poliisi oli jo kiinnittänyt huomiota köyhien itsemurhiin- ja nyt lehtien palstat huutavat vahusten haluavan eutanasiaa.

Mihin olet menossa Suomi.?

Vanhukset haluavat kuolla, vaikka heillä olisi vielä arvokkaita elon päiviä. Heillä on kadonnut elämisen mielekkyys. On vähävaraisuutta, yksinäisyyttä, sairautta ja hoidonlaatu on heikkoja ja palvelujen saaminenkin mättää. Sote osaltaan, sen tuleminen – ja tulemattomuus huolettaa. Tämä oman elämän jatkuminen, ja se millaista vanhusten hoito tulevaisuudessa on huolettaa varmasti ikääntyviä ihmisiä. Siksi vaikuttaa siltä- että kauhukuvat omista lopunajoista häilyvät valokuvamaisesti usean vanhuksen silmissä. He miettivät, että parempi kuolla- kuin kärsiä huonosta hoidosta. Ymmärrän, sillä olen nähnyt laitoshoitoa. Meillä on Suomalaisena yhteiskuntana haastetta vanhustenhoidon laadussa ja laitosmaisuuden kitkemisessä. Hoivanantajien on myös oltava ammattiinsa soveltuvia ihmisiä- ja työnohjauksen sekä kouluttamisen jatkuvaa ammattitaidon ylläpitämiseksi. Tarvitsemme paljon geriatreja!

Mitä on eutanasia?

Eutanasia (kreikaksi eu-tahantos: hyvä kuolema.) Puhume armokuolemasta, kuolinavusta, jonka tarkoitus olisi tuottaa kuolema ihmiselle, joka on parantumattomasti sairas, tai kärsii suhteettoman kovista kivuista. Suomessa ei ole laillista eutanasiaa, mikä on mielestäni hyvä varsinkin nyt kun vahustenhoidon taso on paljastanut- meillä saattaisi olla jatkuvaa eutanasiaa vanhuksille, joilla olisi elonvuosia jäljellä – ja eutanasiaa yhteiskuntamme tästä näkökulmasta toteuttaisi vain säästääksen vahustenhuollossa laittamalla vanhuksia ennenaikaiselle taivasmatkalle. Pelottava kauhukuva, ja sen toteuttaminen todennäköisesti olisi tässä välinpitämättömyyden ja bisneskeskeisen hoidon alttarilla jo aloitettu mikäli eutanasia olisi Suomessa laillista.

Suomen lääkäriliitto pitää eutanasiaa lääkärin etiikan ja arvojen vastaisena. Kristityt ihmiset vetoavat ”Älä tapa” Käskyyn, ja lääkäreillä on surmaamisen kielto. Kyse on moraalisesta arvosta hoitotyössä. Vanhukset sairastavat masennusta enemmän, kuin koskaan aikaisemmin, ja vanhuuden masennuksen diagnoisoiminen on haastavaa. Vanhustyössä olen puhunut vanhusten kanssa paljon juurikin yksinäisyydestä. Vanhusten elämä on mielekkäämpää kotihoidossa, ja vaikka he muistelevat menneitä on heillä oma koti, johon voi odottaa vieraita- ja tietenkin hoitajien käynnit ovat odotettuja hetkiä. Laitoshoidssa vanhus saattaa passivoitua liikuntakyvyttömäksi juurikin resurssien puutteen takia. Hoitajilla ei ole aikaa kuntouttaa, ja sitten pikkuhiljaa vanhus jää vuoteenomaksi.

Hän puhui sittenkin

Erään kerran olin jo muutaman kuukauden hoitanut vuoteeseenpäin vanhusta. Puhuin hänelle- ja luulin, että hän ei puhu- eikä kuule- mutta yhtäkkiä hän vastasi. Sanoin hänelle, kun hän aikansa voimisti kurkkuaan, että miksi et ole aikaisemmin puhunut. Hän kertoi, että kukaan ei puhu hänelle- ja hänelle tuli henkinen puhumattomuus ja alistuminen tilaansa. Meillä olisi niin paljon parannettavaa resursseissa!! Nyt hoitajat avaavat suunsa ja antavat äänen vanhuksille- äärettömän hyvä asia. Toisinaan oli vanhuksia, jotka toivoivat jo kuolevansa, koska kaikki omaiset olivat jo kuolleet pois, he puhuivat pitkän iän kirouksesta. Miksi jään tänne viimeiseksi? Taivas ikävä käsitekin tulee tutuksi kun vanhuksia hoitaa. He kuvaavat oloa käsittämättömäksi ikävän tunteeksi jonnekkin- ja nimeävät sen taivasikäväksi. Me hoitajat tiedämme, että usein vanhuksen elonpäivät ovat loppumassa kun he tuntevat näin.

Utilitarismi

Eutanasiaa voidaan puolustaa käytännöllisin ja taloudellisin perustein. Yleisimmin käytetty perustelu on tilanteet, joissa potilaan hoitaminen on potilaalle itselleen, potilaan omaisille tai terveydenhuoltojärjestelmälle liian raskasta – taloudellisesti, fyysisesti tai henkisesti. Tällöin puhutaan Utilitarismista. Yhteiskuntamme on menossa tätä kohden. Köyhyydessä elävät ja masentuneet vanhuksemme eivät jaksa taistella hoidosta ja oikeuksistaan. Omaiset antavat periksi. Toivoa ei näy -vanhus voi olla nälissään, ja veloissa. Pelko omasta kodista lähtemisestä voi ahdistaa ja tie kohti itsemurhaa on valmis. Eutanasia- tilassa, jossa on sairas vanhus joka kokee olevansa taakaksi perheelleen ja yhteiskunnalle sekä järjestelmälle on väärä ratkaisu vanhukselle.

Eutaiasian riski

Jos yhteiskunta hyväksyisi kansalaistensa tappamisen missään olosuhteissa, on riskinä järjestelmän laajeneminen koskemaan muitakin potilasryhmiä. Ja jos yhteiskunnassa aletaan ajatella, että tuska tai huono+ olo oikeuttavat elämän päättämiseen, se alentaa eri-ikäisten ihmisten itsemurhakynnystä. Pelottava ajatus!

Vanhuus on elämäntila- se on polun pää, me kaikki vanhenemme- ja meidän olisi saatava elää elämämme kuolinpäivään, joka meille on annettu- ja annetaan- ei ihmisen määräämänä vaan maailman, luojan, tai kaikkeuden miten sen kukin käsittää. Itsellä on ymmärrys, että Jumala antaa ja ottaa. Ja ihmisellä ei ole niin suurta oikeutta. En ota kantaa vakavasti sairaiden letkujen irrotuksiin ym tässä blogissa. Otan vain kantaa siihen, että vanhuksen hyvän elämän eteen viimeisen aikajanan äärellä on yhteiskunnalla ja omaisilla vastuu hoidosta ja on huolehdittava kokonaisvaltaisesti hyvän vanhuuden polusta - siihen meillä on kaikilla oikeus, kun se polku omien jalkojemme alla. Oikeus arvokkaaseen vanhuuteen, toimeentuloon ja hoivaan sekä kohtuullisiin aktiviteetteihin.

Kohtaaminen kotihoidossa.

”Heräsit uniltasi, olit olohuoneessa. Tulin hoitamaan sinua. Sanoit nähneesi unta, joka kantaa sinua joka elämäsi päivä. Tule sanoit, avaat metallisen arkun, joka on täynnä valokuvia. Kerrot salaisuuden ja tarinan nuoruudenrakkaudesta. Otat pienen kuvan, jossa on sotilaspuvussa komea nuorukainen. Rakkautesi- miksi jaksat jatkaa- raihainen vartalo, ja jo poistuvamieli- on valoisa kuin kirkas lyhty- elämä on arvokasta kaikkinensa- myös tuskineen ja menetyksineen, sinulla on tämä salaisuus, ja ne kauniit unessa jälleen kohtaamiset”. -Minna

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän TeppoSyvril kuva
Teppo Syvärilä

Eutanasia pitäisi sallia Suomessa ehdottomasti.

Käyttäjän 1 kuva
Freddy Van Vonterghem

Eutanasia ehdottomasti, totta kai lääkereistä on epäeettistä, kun lypsävää lehmä tapetaan.

Minusta jokaisella pitäisi olla oikeus hyvään kuolemaan.

Käyttäjän minskukoskela kuva
Katriina Minna Koskela

Hollannissa eutanaisia on laillinen toimenpide. Mutta eutanasia haitat ja riskit ovat huomioitava. Sen laillistaminen tässä yhteiskunnassa on riski. Mutta jotka haluavat itsensä tapattaa myrkyllä, voivat matkustaa Van Vonterghemin kotimaahan. Siellä on laillista myös huumeet, prostituutio ym, joten myrkkyruiskeet eivät tee Hollanista enää yhtään moraalittomampaa ja eettisesti arveluttavampaa maata kuin se jo on.

Käyttäjän ialybr kuva
Juhani Heiska

Tässä näyttää olevan jälleen keskusteluketju, jossa eutanasiapuheet taivutetaan kaksiluokkaiseksi: Kuitenkin esimerkiksi prosenttiluvut siitä, moniko lääkäreistä kannattaa eutanasiaa, ovat tilastojen väärinkäyttöä. Eikä edes valtioiden jakaminen lakikirjoja tarkastelemalla kyllä ja ei valtioihin onnistu. Neljä pääluokkaa nimittäin kohdataan:
A) Surmataan kärsivän oman tahtopaperin perusteella: Byrokratiauskontokin mutkistaa tämän pääluokan osakysymysten ratkaisua.
B) Tulkitaan kärsivän puolesta surma tarpeelliseksi, kun saadaan vain selkeys, että pahalta tuntuu ja pelottaa ”jospa minäkin joudun joskus tuohon tilaan”: Eipä tässä helpota asian supistaminen yleviin periaatteisiin ja välittömään tuskaan.
C) Lopetetaan elämää keinotekoisesti ylläpitävä hoito: Rajakohtien määrittelyssä saattohoidossa työskentelevilläkin A. Schweizerin viljelemä käsite ”elämän kunnioitus” jää tässä yllättävän ongelmalliseksi.
D) Uskotaan kärsivän tuskan häviävän kehontoiminnot lopettamalla: Miten tuskaa mitataan, minkälaisella asteikolla se ilmaistaan? Tässä on hyvin vaikeata huomata se, että teesi ”tuska häviää, kun tapetaan” on uskomus mutta ei ole tosiasia. On sekin merkittävää, että ihminen on kai iäisyysolento.
Suomen todellinen valtiokirkko on näköjään agnostikkouskonnon kirkko, jossa ihmisen taivaaseenpääsemisvietistä ei välitetä. Monia uskoon liittyviä rituaaleja kyllä noudatetaan ja suvaitaan mutta ”eihän koko taivasjutusta tiedetä mitään”.
Mitä seuraa siitä, kun on tieteellisiä todisteita, että ihminen rajahetkillä väistämättä tarttuu johonkin uskontoon, vaikka olisi ”uskonnoton”? Onhan sekin aikamoinen totuus, että kuolema ei ole ihmiselämän ainoa ehdoton pakko. Pakko on myös kerätä havaintoja ja tulkita niitä.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset