Minna(minsku)Koskela "Silmät ovat sokeat, sydämellä näkee paremmin" Antoine de Saint-Exupéry

Sopeutuvatko maahanmuuttajayhteisöt Suomalaiseen kulttuuriin ja yhteisöihin?

Sopeutuvatko maahanmuuttajayhteisöt Suomalaiseen kulttuuriin ja yhteisöihin?

(uskonto ja kulttuuri estävät integraatiota)

 

Suomessa asuu paljon maahanmuuttajataustaisia perheitä, joista suurin osa on tullut turvapaikanhakijoina. Entisen Neuvostoliiton romahtaminen aiheutti maahanmuuton lisääntymisen 1990-luvulla. Tulijat olivat Somaleja, sekä kurdeja Irakista, Iranista ja Turkista. Muutama vuosi myöhemmin muslimipakolaisia saapui Jugoslaviasta ja Afganistanista. Lähi-idän kriisin jälkeen Suomi on kokenut suuren muslimiyhteisön kasvun Irakista ym turvapaikanhakijoiden muodossa Suomen sisärajavalvonnan muutoksista johtuen. Suomen hallitus selkeästi tavoittelee Suomelle samaa väestönmuutosta, kuin on jo muissa Eu-maissa. Emme kuitenkaan saa unohtaa, että heidän väestönmuutoksensa johtuu suurelta   osin historiasta, ajoista (ahneus hallita maailmaa), jossa esim Somalia oli alusmaana Englannille, Ranskalle ym. Englannin väestöpohja muodostuu myös Kungingaskunnan siirtomaa ajoista johtuvista väestönmuutoksista.  Suomella ei ole ollut alusmaita, mutta olemme olleet sitä itse sekä Venäjälle,että Ruotsille.

Vapaat rajat ja väestönmuutokset liittyvät toisiinsa. Eri väestöryhmät saapuvat Suomeen ja tuovat mukanaan uskontonsa, kulttuurinsa ja tapansa. Somalit ym ovat perustaneet Suomeen omia uskonnollisia yhteisöjään. Jos ajatellaan näiden eri kulttuurien keskittymistä Suomeen on siinä nähtävissä selkeää alueellista ryhmittymistä. Eri väestöryhmät hakeutuvat lähelle omia kansallisuuksiaan ja muodostavat omia asuinalueitaan. Integraatiolle voidaan jo tässä vaiheessa sanoa hyvästit. Suomessa alueellisuus liittyy myös kouluihin. Tämä tarkoittaa tiettyjen uskonnollisten väestöryhmien keskittymistä alueen kouluihin voimakkaasti kasvaen. Ongelmia on nähtävissä nimenomaan opetuksellisesti ja myös kulttuurisesti esim, ruoka, ja uskonto sekä myös liikunta ( muslimityttöjen uiminen)ym. Pukeutuminen ja erilaisuus- joka johtaa edelleen omiin ryhmiin koulujen sisällä. Koska, esim ruoka liittyy uskontoon tulee siitä haaste integraatiolle. Mainittakoon myös uskonnolla perusteltu vaatimus muuttaa  ruokakulttuuria koululaitoksissamme.

Koska islam on poliittinen uskonto, tuo se myös politiikkaan muutoksia tulevaisuudessa. Vaikka 2011, Islamilainen liike ei saanut 5000 kannattajakorttia poliittisen puolueen perustamiseksi valtakunnan vaaleihin – ei se ole enää kovinkaan kaukana. Uskon itse, että viiden- kymmenen vuoden kuluttua Suomessa saattaa olla muutama Islamilaispoliittinen kansanedustaja Suomen eduskunnassa. Tämä on osaltaan valtava haaste koko yhteiskunnallemme. Erilaisuus ja ristiriidat saattavat nousta esille politiikassa. Ei tarvitse kuin tarkastella lähi-idän esim Irakin poliittista järjestelmää, kun huomaa sen ongelmat. Pääasiallisesti uskonto on poliittinen pohja, ja sen kautta muslimit tekevät päätöksiä.

Sunnimuslimit pääasiallisesti saattaa osaltaan estää integraatiota Suomalaiseen väestöön, ja vetää rajoja politiikan kautta sosiaali-ja terveyspolitiikassa erityisesti, koulutusta unohtamatta. Joissakin maissa näitä valtasuhteita, joista näkyviä huivit ja burka rajataan koskemaan ”alkuperäiskansan” koodien mukaan. Naisilla ja tytöillä on myös tiukat säännöt seurustelu ja ystävyysuhteissa. Parhaiten integraatio tapahtuisi ystäyyssuhteiden kautta, mutta lastemme erilainen kasvatus ja arvopohja rajaavat ystävyyssuhteita. Somalien mielestä esim olemme liian liberaaleja. En kuitenkaan halua yleistää tätä koskemaan joka yksilöä, mutta yhteisö on tiukka kontrollin suhteen tässäkin asiassa.

Suomessa muslimiyhteisöt ovat keskittyneet Uudellemaalle. Afrikkalaistaustaiset asuvat paljolti pääkaupunkiseudulla. Turussa ja Tampereella on myös voimakkaasti kasvava muslimiyhteisö. Suomalaisella on oma kulttuurinsa, joka eroaa voimakkaasti muslimikulttuurista. Tavat, uskonto, ruoka ja kulttuuri poikkeavat huomattavasti toisistaan. Suomessa kirkko ja valtio tekee kaikkensa siirtääkseen Suomalaisten kulttuuria ja uskontoa sivuun suodakseen tilaa islamilaisuudelle ja erilaiselle kulttuurille. Tämä ei ole hyvä asia, ja ei edistä integraatiota. Omaan uskontoon on  oikeus myös Suomalaisilla lapsilla.

Oman kansan tapojen, ja uskonnon karsiminen koululaitoksesta samaanaikaan, kun tuodaan islaminoppikirjat sekä halal ruokakulttuuria koululaitoksiimme asettaa vastakkain kaksi eri kulttuuria. Jos tarkkailemme Eurooppaa huomaamme, että maahanmuuttajat ja eri kulttuuritaustaiset ihmiset rakentavat omia asuinalueitaan, omia moskeijoijaan. He perustavat omia ruokakauppojaan, pitävät kiinni omista juhlistaan ja pukeutumisesta. Integraatio ei ole yhteiskunnasta kiinni, eikä siitä että se ei yrittäisi saada maahanmuuttajaväestöä osaksi Suomalaista yhteiskuntaa. Nämä eri kulttuurit eivät halua uskontoamme, eivät ruokakulttuuriamme, he eivät halua pyhiämme ja uskonnollisia juhliamme. Opetushallitus luulee helpottavansa maahanmuuttajien integraatiota eväämällä kansaltaan tunnustuksellisen uskonnon, samaanaikaan tuoden islamilaisille oikeuden omaan uskontoon koululaitoksissamme. Olemme nyt saaneet lukea islamin oppikirjasta- sinänsä hyvä asia, että kirjat ja opetus tulee oman opetushallituksemme kautta tarkastettuna tietona, jossa ei anneta etuoikeutta millekkään islamin uskonnon haaralle. Ikävä Suomalaiselle lapselle, jonka uskontoa ev.lut kirkko muuttaa ”maailmojen uskonnoksi” Kristinuskon sijaan.

Uskontoamme pitää kunnioittaa. Kyselyni mukaan maahanmuuttajilla ei ole uskontoamme vastaan mitään. Oman kokemukseni mukaan he ihmettelevät sitä miksi Suomalaiset luopuvat omista oikeuksistaan. He eivät sitä tekisi.! Nykyinen meno puhuttaa ja mietityttää. Opetushallituksemme tavoitteet arveluttavat ja saattavat paremminkin kylvää tuhoa kuin integraatiota. Omista lapsistamme kasvaa uskonnoton ja arvopohjaton tuleva nuoriso on altis ääriainekselle ja kaikille hömppä uskonnoille. Sekin lienee motiivina uskontojen epätasa-arvoisuudelle. Tulevaisuudessa saattaa Kristittyjä olla Suomessa samanverran kuin Muslimeja. Maailmanhistoriaa tarkastellen sotien näkökulmasta tämä saattaa muuttaa yhteiskuntamme tilaa kohti uskontojen valtataisteluja ja väkivaltaa.

Ihminen etsii aina Jumalaansa, ja omien lastemme perinteisen uskonnon eli luterilaisuuden riistäminen saattaa aiheuttaa yhteiskunnallemme tulevaisuudessa lisääntyviä ongelmia. Irallisuus, yhteisön puute ja juurettomuus. Mielestäni integraatio on asia, jonka on lähdettävä kulloisenkin kohdemaan (Suomen) omasta kulttuurista ja uskonnosta. Oman maan kieli, tavat ja koulutus osaksi integraatiota. Suomalaisuuden olisi tultava osaksi maahamuuttajataustaisia ihmisiä tavalla tai toisella. Integraation epäonnistuminen näkyy jo. Rajoittaisin eri kulttuuristen ihmisten ghettoutumista- asuinalueet pitää hajauttaa.

Tunnen Turkin kurdeja, jotka toteuttavat edelleen vanhoja perinteitään. Kuulin hiljan taas, 20- vuotiaan miehen sovitusta kihlauksesta-ja avioliitosta Turkissa. Vanhoillisuus on osa joitakin muslimikulttuureja. Vaikka he avioituisivat myös Suomalaisten kanssa omista perhekultturisista tavoista ei luovuta.    Väestönkasvu muslimiyhteisössä on nopeampaa kuin Suomalaisissa. Tässäkin on kysymys perhekulttuurista. He saavat enemmän lapsia ja naisen paikka on kotona. Tosin poikkeuksia löytyy. Jos maahanmuutto eli turvapaikanhakijoiden määrä pysyy vuosien 2014-2016 tasolla kolminkertaistuu muslimiväestömme.

Oma perhepolitiikkamme ajaa Suomalaisia naisia kiihtyvällä tahdilla työelämään. Lapsi ja perhepolitiikkamme on tasolla, joka ei suosi lasten tekemistä ja kotiäitiyttä. Tuet kotiäitiyttä ajatellen on minimoitu. Hallitus ei arvosta perhepolitikkaa,ja tämä näkyy kantaväestön syntyvyydessä. Jostain syystä tämä ei vaikuta maahanmuuttajataustaisiin perheisiin. Suomalaiset vähenevät, kun suuri ikäluokka kuolee. Kun eri kulttuurit ja väestöryhmät lisääntyvät muuttuu Suomi monikultturiseksi kehdoksi, jossa eri uskonnot, ja väestöryhmät ovat ghettoutuneet. Omat koulut, asuinalueet, vaate ja ruokakaupat ovat tulevaisuutta. Voimme todeta jo Englantia katsomalla, että kulttuurit, jotka ovat liian erilaisia eivät koskaan tule integroitumaan länsimaiseen yhteiskuntaan vaan muodostavat omat miniatyyriyhteiskunnat sen sisälle kaikkine palveluineen. Miten Suomalaisuuden ja oman uskontomme sekä kulttuurimme käy kiihtyvässä maahanmuutossa ja sen vaatimuksissa? Jos meillä on heikko kirkko, koululaitos sekä hallitus saamme sanoa hyvästi kulttuurillemme, sen tuho ja muutosprosessi on alkanut tärkeimmistä instituutiostamme eli kirkosta ja Suomen valtiosta sekä instituutioistamme sen sisällä. Tulevaisuus näyttää käykö Suomalaisuuden kuin Amerikan intiaanien.

 

 

 

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (20 kommenttia)

Käyttäjän MarinaLindqvist kuva
Marina Lindqvist

Jotkut sopeutuvat, jotkut ei. Minä en sopeutunut koskaan, ja lähdin. Eiköhän näin tee muutkin sopeutumattomat.

Käyttäjän JukkaSalakari kuva
Jukka Salakari

Sama juttu täällä... Perheeni ei pystynyt sopeutumaan suomalaiseen vihakulttuuriin. Onneksi muitakin maita maailmassa on.

Käyttäjän ilmari kuva
Ilmari Schepel

"Suomalainen vihakulttuuri", hohhoijaa: taas sitä synkkää itseruoskintaa.

Lähdin pois suvaitsevaisesta Hollannista 1960-1970-luvun vaiheilla tänne rauhalliseen Suomeen ja kun nyt, onnellisena eläkeläisenä, vertailen näitä kahta maata (aika lailla aktiivisesti, koska on riittävästi aikaa siihen) huomaan, että täsmälleen sama, nettimaailman tuoma vihakulttuuri hallitsee molemmissa. Olen itse asiassa sitä mieltä, että Hollannissa se on huomattavasti voimakkaampaa..

Käyttäjän JukkaSalakari kuva
Jukka Salakari Vastaus kommenttiin #7

En osaa sanoa suoraan Hollannin tilanteesta, mutta ainakin meihin maahanmuuttajiin suhtaudutaan paljon positiivisemmin USA:ssa ja Saksassa.

Käyttäjän ilmari kuva
Ilmari Schepel Vastaus kommenttiin #10

Suomalainen maahanmuuttaja saa ilman muuta hyvää kohtelua niin USA:ssa, Saksassa kuin Hollannissa (kuten myös toisinpäin, omien kokemusteni mukaan). Valitettavasti marokkolainen maahanmuuttaja (esimerkiksi) ei pysty Hollannissa enää nauttimaan samasta postiivisesta kohtelusta, kuin minkä sinä sait, koska hänen maamiehensä pilasivat ryhmän maineen aika lailla perusteellisesti (mummojen ryöstöt, käsilaukkujen irtirepimiset skootterin avulla; kun nyt mainitsen ainoastaan lievemmästä päästä). Elokuvaohjaaja Theo van Goghin murhaaja oli marokkolainen kiihkoilija enkä viitsi luetella enempää.

Omassa kommentissani viitasin ennen kaikkea netin vihakulttuuriin, josta jostain ihmeen syystä suomalaiset aina uskovat sen olevan jotakin kansallista erikoisuutta (?). Kuten jo totesin, Hollannissa (ja varmasti myös muualla Euroopassa) somen meno on paljon hurjempaa. Minun Hollannin siskoni sanoo sen olevan "riool" (avoviemäri).

Käyttäjän minskukoskela kuva
Katriina Minna Koskela Vastaus kommenttiin #7

Hollannissa on myös vapaa prostituutio ja huumeet. Yhteiskunta on erittäin liberaali. Kyllä Suomessa varmasti on parempi elää kuin Hollannissa. :)

Käyttäjän minskukoskela kuva
Katriina Minna Koskela

Vihakulttuuri tuli minulle tutuksi kun muutin kotiseudulta toiseen paikkaan. Pelkkä omienkin vihaaminen on tyypillistä, onko ajanhenki vai mitä? Millaista vihapuhetta tarkoitat omasta perheestäsi puhuessa. ?

Käyttäjän JukkaSalakari kuva
Jukka Salakari Vastaus kommenttiin #15

Tarkoitan sitä vihapuhetta joka kohdistuu itseeni, vaimooni ja lapseeni kun asuimme vielä Suomessa. En tosin lähde enää niitä toistamaan näillä palstoilla sillä joka kerran kun asiasta mainitsen, saan kuulla lisää "uhriutumisestani" ja "marttyyriudestani" koska kuulemma valehtelen. Ja joka kerta saan myös nimettömiä viestejä postiini ja vihapuheen määrä vain kasvaa.

Suomessa on valtavan kova muukalaisviha myös vieraspaikkakuntalaisia vastaan kuten sanoit. Vieraiden kielten, jopa ruotsin puhumista ja kirjoittamista haukutaan myös. Itse toivoisin Suomen kansainvälistyvän ja ihmisten tottuvan vieraisiin kieliin, kuten englantiin, ranskaan tai saksaan. Se olisi hyvä ihan kauppasuhteidenkin kannalta.

Käyttäjän minskukoskela kuva
Katriina Minna Koskela

Kiitos kommentistasi.
Totta on, että Suomalainen yhteiskunta on muuttunut, ja muuttuu kiihtyvässä vauhdissa. Minulla on tuttu joka paluumuutti Suomeen rinkebystä Ruotsista ja kertoi karusta todellisuudesta asua muslimi valtaisella asuinalueella.Olisin itse toivonut, ettei Suomelle käy kuten Ruotsille,mutta nyt on myöhäistä.!!!
Itsellä on haaveita myös asumisesta ulkomailla. :)

Käyttäjän ilmari kuva
Ilmari Schepel

Katriina Minna kirjoitti: "Itsellä on haaveita myös asumisesta ulkomailla. :)"

Minäpoika asun jo kohta 50 vuotta ulkomailla enkä ikinä lähde täältä enää mihinkään.

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari

Ovatko Suomen mustalaiset/romanit sopeutuneet suomalaiseen kulttuuriin ja yhteisöihin?

Matti Simonaho

Kuinka moni "suomenruotsalainen" on kotoutunut?

" Harrastaja-arkeologien Kanta-Hämeestä löytämän 1300-luvulla kuolleen sotilaan perimästä on selvinnyt tarkempaa tietoa. Iltasanomien mukaan Osteoarkeologian professori Jan Storå Tukholman yliopistosta kertoo että "30 prosenttia nykysuomalaisista kuuluu samaan äitilinjan perimätyyppiin kuin miekkamies, isälinjasta kolme prosenttia. Vertaaminen 1300-luvun ja nykysuomalaisten välillä on tosin hankalaa, koska vertailuaineistoa 1300-luvulta ei juuri ole", Storå huomauttaa.

Liivinmaan Kronika
Että vertailuaineistoa 1300-luvulta "ei juuri ole" voi johtua siitä että 1200 - 1300 -luvulla papin kirjoittaman Henrikin Liivinmaan kronikan (Heinrici chronicon Livoniae) mukaan; "Poltimme ja hävitimme kaiken, tapoimme kaikki miehet, otimme naiset ja lapset vangeiksi ja ryöstimme paljon karjaa ja hevosia."

Texasin Yliopiston kartan tiedot
Tämän Texasin Yliopiston kartan tiedot pitävät suhteellisen hyvin paikkansa tehtyjen kirkkojen hiiliajoitusten kanssa. Edellistä tukee Kirkkohistorian tiedot, jonka mukaan Skaran Tuomiokirkko Goottien maa Gauthiodissa - nykyisessä Ruotsissa - rakennettiin 900-1000 -luvulla.

Kirkkohistoriasta
"Located in Sweden; suffragan to Hamburg (990-1104), to Lund (1104-64), and finally to Upsala (1164-1530). This diocese, the most ancient in Sweden, included the Counties of Skaraborg, Elfsborg, and Vermland. It was founded about 990 at Skara, the capital of the country of the Goths (Gauthiod)."

Nykyinen Eteläisin-Ruotsi noin 900 -luvulla, laajeten pohjoiseen päin, 1500 -luvulle tultaessa nykyisen Uppsalan korkeudelle saakka, tunnettiin nimellä Goottien maa Gauthiod. Skara oli Goottien maa Gauthiodin pääkaupunki.

Suomenruotsalaisten historiaa
Edelliset tiedot yhdessä selvittää ainakin osan "suomenruotsalaisten" historiaa, jotka uskottavan historian mukaan etsivät sukulaisia Ruotsista mutta; "Vi letade efter våra avlägsna släktingar som enligt kyrkobokföringen ska finnas i Sverige, men hittade ingen. Överraskningen var stor, när 100% genetisk match ittades 147 kilometer från oss och släkten är finländsk. Vår släkts efternamn har direkt översatts från det finländska efternamnet till svenska och kyrkböokföringen förfalskats."

Voi olla, että kyseessä on Suomen historian ensimmäisen Suomalaisen sotilaan jäännökset, joka aikanaan taisteli Gootteja vastaan - jotka käyttäytymisen perusteella olivat sen aikainen Isis tai Natsit. Voi olla, että toinen miekoista on sotasaalista viitaten "bene" -alkuiseen sanaan. Toinen miekka on Hänen omansa. "

Lähde : http://www.mielipiteemme.fi/index.pl?sivu=uutisia_...

Käyttäjän minskukoskela kuva
Katriina Minna Koskela

Kuulin juuri lähisukulaisen suusta, että olen huonompi ihminen kuin he Suomenruotsalaiset, eli kulttuurimme ja tapamme ym on huonoja. Ilman Ruotsalaisia meillä ei kuulemma olisi mitään, Svenskafolket bettre folket. Juu, sanoin kiitos ja hyvästi. Itse olen ylpeä Suomalaisuudesta ja luonteenpiirteistä joita minulla on. Sukututkimus yltää meillä 1600 luvulle. Olemme maata rakentavia työteliäitä ihmisiä,talollisia. Toinen sukulinja on tutkimatta,mutta itse olen ainakin hyvin sisukas, ja määrätietoinen. Vanha ja isänmaan rakkaus on lujaa.

Käyttäjän minskukoskela kuva
Katriina Minna Koskela

Kiitos kommentista- eivät, mutta osaltaan yhteiskunta ei edes ole nähnyt heidän eteensä samallatavoin vaivaa kuin muslimiväestön.Miksi?

Henrik Hermans

Asiallinen kirjoitus. Nyt ilmastomuutoksen torjunta aikana kaikki liberaali- ja kansallis-tyyppisten maiden torjuntatekijöiden työmotivaatio ja yhteistyö pitäisi varmistaa. Erilaiset keskenään sekoituskykyiset kulttuurit eivät silloin ole haitaksi. Esim. suurella kansallis-tyyppisellä maalla Kiinalla on helpompaa tehdä ilmastotorjunta yhteistyötä maiden kanssa missä "uskonto" ei ole se tärkein tekijä.

Matti Simonaho

"Uskontoamme pitää kunnioittaa. "

Uskontoa ei saa heikentää, mutta sitä saa vahvistaa : https://keskustelu.suomi24.fi/t/12056582/jeesuksen...

Käyttäjän Kirsiomp kuva

"KHO julkaisi useita ratkaisuja afganistanilaisten turvapaikanhakijoiden tekemiin valituksiin (7.2.2019 Toimitus)

Ratkaisussa KHO:2019:19 valittaja oli darinkielinen sunnimuslimi ja etniseltä taustaltaan tadzikki, eli hän kuului suureen etniseen ryhmään Afganistanissa ja myös Kabulissa. Hän on asunut koko ikänsä Afganistanissa. Lisäksi hän on terve, nuori mies, joka on käynyt koulua useita vuosia. Yksinomaan ne seikat, ettei valittaja ollut ollut vielä ansiotyössä, ja ettei hänellä ollut turvaverkkoa nimenomaisesti Kabulissa, eivät tehneet hänestä sillä tavoin haavoittuvassa asemassa olevaa, että sisäisen paon Kabuliin ei voitaisi katsoa olevan hänelle kohtuullinen vaihtoehto.

Ratkaisussa KHO:2019:20 korkeimmassa hallinto-oikeudessa oli ratkaistavana, oliko hallinto-oikeus voinut arvioida täydennetyn maatiedon vaikutuksen palauttamatta asiaa Maahanmuuttovirastolle uudelleen käsiteltäväksi. Korkein hallinto-oikeus totesi, että hallinto-oikeus oli ottanut huomioon täsmällisen ja ajankohtaisen maatietouden vaikutuksen valituksenalaisen päätöksen lopputulokseen, kuten sen oli pitänytkin. Valittaja oli myös saanut vastineessaan hallinto-oikeudelle esittää oman käsityksensä Maahanmuuttoviraston lausunnosta sekä esittää myös uutta maatietoutta. Valitus hylättiin.

Ratkaisussa KHO:2019:21 ajantasaisen maatiedon mukaan sisäisen paon edellytykset Kabuliin olivat heikentyneet aikaisempaan verrattuna erityisesti Kabulin huonontuneen humanitaarisen tilanteen vuoksi. Sisäisen paon Kabuliin ei voitu katsoa olevan Kabulin nykyisessä tilanteessa valittajille lapsiperheenä heidän henkilökohtaisissa olosuhteissaan kohtuullinen vaihtoehto.

Ratkaisussa KHO:2019:22 valittajien kohdalla oli otettava huomioon, että perheen lapset olivat selvästi alaikäisiä ja yhdellä lapsista oli vakavaa psyykkistä oireilua. Kun Kabulin olosuhteiden lisäksi otettiin huomioon valittajien henkilökohtaisista olosuhteista ja haavoittuvuudesta kokonaisuudessaan saatu selvitys, oleskeluluvan epääminen olisi ulkomaalaislain 52 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla ilmeisen kohtuutonta."

https://pro.almatalent.fi/article/kho-julkaisi-use...

Käyttäjän minskukoskela kuva
Katriina Minna Koskela

Afganistan on todella mysteeri. Lapsen ovat lapsia, ja Afganistan ei kehity. Lapset Suomalaisessa kouluissa mikäli oma kulttuurimme pidetään, voisivat sopeutua Suomeen. :)

Matti Simonaho

Voimme todeta 500 vuoden kokemuksen perusteella, että Suomeen kotoutuminen ei onnistu kaikilta.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset